Zajęcia w projekcie



Ciekawe zajęcia w projekcie
W ramach zajęć z projektu „Ja to potrafię”, zorganizowana została bardzo ciekawa lekcja otwarta. Pani Maria Kacperczyk, wraz z grupą dzieci uczestniczących w zajęciach dodatkowych, w ciągu niespełna godziny „wyczarowała” piękną dekorację mikołajkową. Efekt pracy był znakomity, ale jeszcze ciekawszy sam sposób prowadzenia zajęć. Dzieci pracowały zespołowo, przez cały czas mogły swobodnie się poruszać-nie siedziały w ławkach!

 

Działaniom plastycznym towarzyszyła nastrojowa muzyka, w której rytm uczniowie podrygiwali, stukali w stół, a nawet wycinali i wydzierali z papieru potrzebne elementy dekoracji. Zajęcia oddziaływały na wiele zmysłów, kształciły koordynację wzrokowo-ruchową, poczucie rytmu, orientację w przestrzeni, sprawność manualną, słuchanie ze zrozumieniem oraz umiejętność wykonywania prostych zadań matematycznych. Tworzenie obrazu-wyklejanki podzielane zostało na proste etapy, które nie sprawiały dzieciom żadnych trudności. Pracowały z wielkim zaangażowaniem, potrafiły zgodnie współpracować i wyraźnie odczuwały satysfakcję ze swojej pracy.


 

Nasza zabawa w teatr - zajęcia teatralne

Każdy w naszej szkole ma jakiś talent lub zainteresowanie. Ma też możliwości, by go pogłębiać. Są na to różne sposoby. Nasza szkoła organizuje wiele ciekawych zajęć dodatkowych. Zaczynając od lekcji języka angielskiego z „native speaker'em”, podczas których można się uczyć na przykład prawdziwego oxfordzkiego akcentu, poprzez różne zajęcia sportowe i taneczne, a kończąc na kole teatralnym, które daje szansę prawdziwej zabawy w teatr. Właśnie o kole teatralnym chcę wam dziś opowiedzieć. Prowadzi je nasza pani polonistka Aleksandra Możdżeń. Są to zajęcia dla uczniów interesujących się występowaniem na scenie, teatrem, kinem albo po prostu dla tych ciekawskich, poszukujących nowych przygód i wrażeń. Ja jestem osobą dość nieśmiałą, dlatego występowanie w przedstawieniach nie jest zbyt lubianą przeze mnie formą aktywności, jednak uwielbiam te zajęcia, ponieważ wszyscy podczas nich żartujemy, dobrze się bawimy, zgłębiając jednocześnie nieco tajniki aktorstwa, a wszystko w bardzo miłej i relaksującej atmosferze. Uczymy się wyrażać uczucia, poznajemy znaczenie gestów i ruchu w aktorskiej grze. Nie należy się tu niczego wstydzić. Zajęcia trwają godzinę a czas mija nadspodziewanie szybko.

Ćwiczenia dotyczące przedstawiania emocji za pomocą mimiki i ruchu, bywają naprawdę bardzo zabawne, ale jednocześnie pozwalają odkrywać podstawy aktorskiego warsztatu, czyli tych wszystkich umiejętności, które każdy występujący przed publicznością człowiek znać powinien. Rozwijają też umiejętność publicznego występowania, co może się przydać kiedyś w życiu. Nie są to ćwiczenia obowiązkowe. Jeśli ktoś się krępuje, nikt go nie zmusza do brania udziału w każdym ćwiczeniu. Tylko chętni uczniowie je wykonują. Najczęściej jednak chętni są wszyscy, ponieważ nie jest to takie straszne, jak się z początku czasem wydaje. Grupa ,,aktorów'' jest dość duża. Chętnie jednak przyjmiemy do naszego grona nowych kolegów i koleżanki. Zajęcia odbywają się w piątek, co jest dość wygodne, bo to taki czas relaksu i świetnej zabawy po całym tygodniu monotonnej pracy w szkole. Uważam, że ta piątkowa pora nie jest wcale głupia, a zdanie ,,nie chcę żadnych zajęć w piątek, bo zaczyna się weekend'' nie ma w tym wypadku zupełnie sensu. Atmosfera panująca w naszym kole teatralnym sprawia, że jesteśmy po prostu pozytywnie nastawieni do takiego spędzania prywatnego czasu w piątkowe popołudnie i wracamy do domu w dobrym humorze, z uśmiechem na ustach. Przez cały tydzień czekam, by świetnie się bawić na tych zajęciach. Ostatnio pracowaliśmy w wybranych grupach nad scenkami, które miały przedstawiać miłość w epoce kamienia łupanego, średniowieczu, teraźniejszości oraz przyszłości, a także problemy rodzinne. Wszystkim oczywiście podobał się ten pomysł i prawie każdy wymyślił coś ciekawego. Scenki były krótkie, lecz w większości bardzo zabawne. Różniły się od siebie dość mocno, lecz i tak każda była oglądana z ciekawością. Pewnego dnia pani przyniosła na zajęcia tabliczkę czekolady. Naszym zadaniem było ustawić się w kolejce i po kolei rzucać kostką do gry. Osoby, które wyrzuciły sześć oczek miały podejść do czekolady, założyć białe rękawiczki, wziąć do rąk sztućce i ukroić kostkę czekolady. To jednak nie koniec. Odkroić tę kostkę trzeba było pokazując jakieś uczucie określone przez panią, np. złość lub smutek. Było to dość trudne, ale i fascynujące.

Japońska sztuka ORIGAMI

Warsztaty plastyczne prowadzone w ramach projektu „Ja to potrafię” mają na celu propagowanie technik orgiami. Metoda ta jest stosowana w naszej szkole od kilkunastu lat, dzięki której dzieci rozwijają twórczą aktywność, fantazję i wrażliwość emocjonalną. Podczas zajęć dzieci tworzą ciekawe prace składane z papieru w płaskie i przestrzenne formy, a następnie prezentują je na wystawach i konkursach. Origami to japońska sztuka składania papieru. Można z papieru zrobić np. Mikołaja, kwiatka, kota, psa, lalkę i wiele innych rzeczy. To wszystko wymaga dużo pracy, wytrwałości i myślenia. Chętnie chodzimy na te zajęcia, ponieważ możemy nauczyć się trudnej sztuki składania papieru. Jest kilka szkół origami. Jedna z nich uczy, Jak zrobić piękne rzeczy z papierowych kółek. Druga, trudniejsza, uczy składania z kwadratów. W tej technice papier można zginać, składać i świetnie się przy tym bawić. Polecam wszystkim zajęcia origami. (Anastazja Czerny kl. 3b)

Kurs szybkiego czytania i uczenia się

Kurs przyśpieszonego uczenia się i czytania to lekcja dla wszystkich. Można nauczyć się tu wielu ciekawych rzeczy. Zdobyta wiedza z pewnością przyda się w życiu. Zajęcia są niezwykle interesujące. Łączą przyjemne z pożytecznym. Lekcja rozpoczyna się od przywitania się z nauczycielem. Pani stoi w drzwiach i przytula wszystkich. Potem następuje rozgrzewka, która składa się z ćwiczeń na koncentrację (np. dotykania prawą ręką lewego kolana i na odwrót). Często pracujemy z tablicą interaktywną. Zazwyczaj pani daje nam różne zadania pomagające szybciej czytać. Nauczyciel uczy nas technik takich jak fotoczytanie polegające na wyłapywaniu informacji z tekstu prawie go nie czytając, multiczytanie - celem jest jak najłatwiej nauczyć się (dokładnie) danego tematu, rzymski pokój, który pozwala zapamiętać szczegółowo wszystko, co znajduje się w pomieszczeniu oraz metoda haków pamięciowych, dzięki której łatwo zapamiętamy wydarzenia w kolejności chronologicznej. Poznajemy też dużo zabaw edukacyjnych. Atmosfera na zajęciach jest luźna i przyjemna. Tak powinny wyglądać wszystkie lekcje. Szkoda tylko, że pani od czasu do czasu robi nam testy.

Sztuka komunikowania się w języku angielskim

W ramach projektu ,,Ja to potrafię” mamy kapitalną możliwość szlifowania naszych umiejętności językowych z autentycznym Anglikiem - Jamie Youngiem. Pełni on w naszej szkole rolę native speakera. Na zajęciach uczymy się, jak porozumiewać się z obcokrajowcami, zwracamy uwagę na właściwy akcent i wymowę. Te zajęcia różnią się tym, że cały czas mówimy. Pan Jamie ma poczucie humoru, ponieważ walczył z dziećmi na śnieżki przemycając w ten sposób naukę. (Martyna Dobosz kl. VI a)

Plastyczne warsztaty terapii zajęciowej

Oferta skierowana jest do uczniów klas 4 – 6, którzy chcą przekonać się, że sztuka jest dostępna dla wszystkich, a spotkanie z nią może być fascynującą przygodą. Podczas zajęć prowadzonych w formie warsztatów uczniowie odkrywają własne możliwości, poznają język sztuki, uczą się pracować w grupie. Spotkania mają charakter zabaw plastycznych kształtujących zdolności manualne, ćwiczeń rozwijających twórcze myślenie, „spacerów wirtualnych” po świecie sztuki wzbogacających zasób słownictwa umiejętności odczytywania znaczeń w komunikacji pozawerbalnej. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i zapewniają uczestniczącym w nich dzieciom dobrą zabawę w miłej atmosferze, która oprócz walorów rekreacyjnych spełnia ważne cele edukacyjne i wychowawcze: • przeciwdziała izolacji, • uczy współdziałania w grupie, • kształtuje właściwe postawy wobec własnej i cudzej twórczości, • uczy sposobów wyrażania emocji i przełamywania barier, • doskonali umiejętności manualne, • uczy twórczego myślenia, • wzmacnia poczucie własnej wartości, • kształtuje wrażliwość estetyczną

Biblioterapia

Zajęcia biblioterapii „Zabawy z książką” bazują na czytaniu jako atrakcyjnej formie spędzania czasu wolnego. Przez specjalnie dobraną literaturę dziecięcą i młodzieżową umożliwiają proces samokształcenia i rozwoju własnej osobowości ucznia. Wdrażają do pełnego korzystania z dóbr kultury. Stwarzają też możliwość lepszego poznawania siebie i innych. Biblioterapia pomaga przygotować dzieci do pełnego funkcjonowania w aktualnych warunkach współczesnego świata. Dzięki dużej różnorodności zajęć dziecko nigdy się nie nudzi. My nie tylko czytamy. Także rysujemy, malujemy całymi dłońmi, lepimy fortece z piasku księżycowego i bawimy się pacynkami w teatr. Te atrakcyjne i różnorodne formy pracy sprawiają, że dzieci same nawet nie zauważają, iż omówiły tak trudne tematy jak: umiejętność dzielenia się z innymi, bycia przyjacielskim, wytrwałym, akceptowania czyjejś inności, czy wreszcie akceptacji siebie.

Zajęcia logopedyczne

Na zajęciach logopedycznych uczniowie pracują nad usprawnianiem motoryki narządów artykulacyjnych (warg, języka, policzków, dolnej szczeki, podniebienia miękkiego), wykonują ćwiczenia mające na celu wzmacnianie mięśni oddechowych, wyrabiają nawyk oddychania nosem i pionizowania języka. Ćwiczą też artykulację poszczególnych głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie w sylabach, wyrazach i zdaniach, a następnie w wierszykach i opowiadaniach.Dzieci pracują indywidualnie i w grupach, chętnie korzystają z programów komputerowych. Zajęcia prowadzone są w atmosferze życzliwości, zrozumienia i konsekwencji.

Spotkania z przyrodą

W czasie ich realizowania „Spotkań z przyrodą” uczniowie zapoznają się z następującą tematyką: ciekawostki przyrodnicze, ekologia wokół nas, las naszym skarbem, pomoc zwierzętom leśnym i domowym przed nadejściem zimy, życie w lesie i innych ekosystemach, parki i rezerwaty przyrody, zwierzęta będące pod ochroną w Polsce i na świecie, zdrowy styl życia, ekologiczny dom i otoczenie, zagrożenia naturalnego środowiska, eksperymenty i doświadczenia, zakładanie hodowli klasowych , opieka nad krzewami na tarasie klas 0–III, organizowanie akcji ekologicznych oraz zbiórki makulatury i baterii, wyjazd do schroniska dla zwierząt oraz zajęcia ekologiczne na terenie Lasku Aniołowskiego i Jury Krakowsko – Częstochowskiej. Osiągnięto takie cele jak: rozwijanie wiedzy o przyrodzie – wyszukiwanie ciekawostek, zbieranie informacji i zdjęć; poszerzenie wiadomości o życiu zwierząt i ich zwyczajach; wiedza o zdrowym stylu życia i ciele człowieka; zapoznanie z problemami ochrony środowiska naturalnego na świecie i wokół nas; organizowanie zbiórek surowców wtórnych oraz zorganizowanie akcji pomocy dla zwierząt w Schronisku. Podczas zajęć stosowane są następujące metody: techniki przyspieszonego uczenia się, integrowania grupy, techniki zapamiętywania, ćwiczenia spostrzegawczości, metody sytuacyjne, metody planowania oraz różne gry dydaktyczne. Wykorzystywana jest tablica interaktywną, programy multimedialne oraz środki audiowizualne. Uczestnicy zajęć poszerzają swoją wiedzę o środowisku i ekologii, rozwijają zainteresowania przyrodnicze i ekologiczne. Poprzez naukę oraz praktyczne doświadczenia rozwijają naturalną potrzebę ciekawości najbliższym otoczeniem i światem, życiem człowieka i zwierząt oraz możliwości udzielania im pomocy. Biorą udział w zbiórce surowców wtórnych, ich segregacji oraz uczą się możliwości ich wykorzystania. Zdobywają wiedzę o zagrożeniach życia na Ziemi i sposobach ich ograniczania, poznają najważniejsze problemy współczesnej ekologii. Stają się bardziej świadomymi mieszkańcami Ziemi.

Zajęcia z nauki języka angielskiego całkiem inaczej

Zajęcia z języka angielskiego dla klas I-III odbywają się w formie gier i zabaw z wykorzystaniem tablicy interaktywnej. W towarzystwie postaci z bajek Disneya dzieci poznają nowe słownictwo i zwroty w języku angielskim. Tablica daje możliwość dzieciom rozwiązywania przeróżnych ciekawych zadań. Quizy, memory games, matching games, wordsearch, czy crosswords puzzle są sposobem na przyjemne przyswojenie nowego języka.Uczniowie mają także możliwość słuchania i oglądania fragmentów bajek lub filmików odnoszących się tematycznie do omawianego materiału. Zajęcia dla klas IV-VI są dla uczniów, którzy chcą podnieść swoje umiejętności z języka angielskiego. Tematyka zajęć skoncentrowana jest na zainteresowaniach uczniów i na tym, co jest im bliskie. Podczas zajęć uczniowie mają możliwość słuchania i rozwiązywania story puzzle czyli opowiadań –zagadek. Działania są skoncentrowane przede wszystkim na mówieniu i słuchaniu języka angielskiego w prawdziwych sytuacjach-Real English. Zajęcia odbywają się w przyjaznej i niestresującej atmosferze, dzięki czemu nowe słownictwo z języka angielskiego jest szybko przyswajane.

Zajęcia wyrównawcze z kształcenia zintegrowanego

Czy „zakazany owoc” jest smaczny, ile trzeba ćwiczyć, żeby „stawać na rzęsach i czy „ranny ptaszek” potrzebuje naszej pomocy? Na te i inne pytania szukamy odpowiedzi na zajęciach wyrównawczych. Poznajemy kolejne rozdziały książek G. Kasdepke „Co to znaczy..” i rozumiemy coraz więcej zwrotów oraz powiedzeń używanych w mowie potocznej. Na zajęciach także powtarzamy i utrwalamy podstawowe zasady ortograficzne i gramatyczne. Pracujemy rzetelnie, bo wiemy, że nie należy „robić nic na pół gwizdka”. Ortografia nie będzie naszą „piętą Achillesa”. W ramach projektu „Ja to potrafię” prowadzę ogólnorozwojowe zajęcia wyrównawcze i przyspieszone techniki uczenia się. Wiadomym jest, że istnieje potrzeba rozwijania możliwości indywidualnych każdego ucznia. Każde dziecko uczy się inaczej, a zadaniem nauczyciela jest uczyć go w sposób uwzględniający jego predyspozycje i uzdolnienia. Na etapie edukacji wczesnoszkolnej każdy uczeń potrzebuje wsparcia dla efektywnej realizacji własnego potencjału. Oferta ogólnorozwojowych zajęć wyrównawczych skierowana jest dla wszystkich uczniów bez względu na posiadaną wiedzę czy zdolności intelektualne. Prowadzone przez zemnie zajęcia mają charakter zabawowy, metody i formy pracy mają zaspokoić naturalną potrzebę ruchu. Ruch nierozerwalnie łączy się z odczuwaniem radości. Stan radości dotyczy wielu jej aspektów takich jak – radość odkrywania, czy radość zabawy. Zajęcia wyrównawcze z wykorzystaniem ICT i technik przyspieszonego uczenia się w kl. I szkoły podstawowej odbywające się w naszej szkole służą wyrównaniu istniejących braków, stworzeniu możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dziecka oraz wyrabianiu systematyczności i radzenia sobie z trudnościami. Ćwiczenia wykonywane przez dzieci na zajęciach dotyczą również współpracy między nimi i w grupie. Dzieci bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach ze względu na ich ciekawą i atrakcyjną formę. Zajęcia odbywaja się w formie ćwiczeń i zabaw z wykorzystaniem rozmaitych pomocy dydaktycznych( tablica interaktywna, ortogramy, karty pracy, materiały plastyczne, klocki PUS I LOGICO). Dzięki temu dzieci dużo szybciej i łatwiej przyswajają wiadomości. Odtwarzanie wymaganych czynności także nie sprawia im większych trudności. Dzieci mają możliwość kontrolowania swojej pracy i ewentualnej korekty. Pokonują trudności w nauce, ale także mają szansę na lepsze relacje w grupie, gdyż w zajęciach biorą udział zwykle dzieci o podobnych trudnościach. Dzieci pracują z dużym zaangażowaniem i bardzo spontanicznie cieszą się ze swoich sukcesów.

Muzykoterapia

Muzykoterapia to zajęcia przeznaczone dla wszystkich dzieci, które lubią odpoczywać i szaleć przy muzyce. Dzieci podzielone są na dwie grupy: starszą klasy IV-VI i młodszą 0-II. Podczas zajęć starszej grupy dzieci śpiewają, tańczą, bawią się, grają na instrumentach perkusyjnych, fletach i pianinie. Młodsza grupa poznaje przeróżne zabawy z muzyką. Obie grupy ucząc i bawią się korzystają z terapeutycznych funkcji muzycznych. Są to zajęcia umuzykalniające i dostarczające dzieciom estetycznych wrażeń. Ekspresja zajęć muzykoterapii stwarza warunki do wyrażania swych uczuć poprzez różne działania muzyczne, natomiast atmosfera wspólnotowa daje szansę na przełamanie bariery nieśmiałości i lęku przed interakcją z otoczeniem. Wspólne przeżywanie pozytywnych emocji pozwala rozładować napięcie i przezwyciężyć opór uzewnętrznienia własnych emocji. Specyficzne doznania prowadzą zwykle do głębszego zainteresowania muzyką. Ponadto muzykoterapia ma za zadanie poprawę nastroju. Wszystkie działania podczas moich działań dostosowane są do potrzeb i możliwości dzieci. Zapraszam do wspólnej zabawy.

Akademia Młodego Informatyka
W ramach „Akademii Młodego Informatyka” prowadzone są zajęcia dodatkowe dla uczniów w dwóch grupach: klas II-III i klas IV-VI. Umożliwiają one uczniom pracę przy komputerze z odpowiednim oprogramowaniem, wspomagają ich wysiłki i stymulują do działania. Uczniowie mają za zadanie nauczyć się wykorzystywania komputera do rozwiązywania problemów, poznają możliwości pracy i nauki z komputerem.
Zajęcia informatyczne dają szansę uczniom na uzupełnienie i poszerzenie komputerowej wiedzy i umiejętności z zakresu technologii informacyjnej. Cechą zajęć jest odwoływanie się do treści z innych dziedzin nauki szkolnej lub otoczenia ucznia. Muszą one być interesujące dla ucznia i różnorodne. Stanowią źródło tematów, problemów, dokumentów, które będą omawiane, rozwiązywane i prezentowane w pracach uczniów. Celem takich działań jest kształcenie przekonania u dzieci, że nowe technologie służą nie tylko zabawie i rozrywce, ale wspomagają proces uczenia się i rozwijania własnych zainteresowań. Bardzo ważnym elementem zajęć jest uwrażliwienie uczniów na zagrożenia związane z pracą w sieci Internetu.